Identiteitskaart

De gewone identiteitskaart 

Elke inwoner die ingeschreven is in het bevolkingsregister, moet een identiteitskaart bezitten en dit vanaf de leeftijd van 12 jaar. Vanaf 15 jaar ben je verplicht deze kaart steeds bij je te hebben.

Bij naamsverandering, beschadiging van de identiteitskaart of wanneer de foto niet meer gelijkend is, moet je een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Diefstal van de identiteitskaart moet onmiddellijk worden aangegeven bij de politie. Bij verlies of vernietiging moet je aangifte doen bij de dienst bevolking. Indien de verloren of gestolen kaart binnen de 7 dagen wordt teruggevonden, meld je dit onmiddellijk aan de bevolkingsdienst.

Procedure:

De aanvraagprocedure duurt ongeveer 3-4 weken. Meebrengen bij aanvraag : één recente pasfoto, in kleur, met een lichte/effen achtergrond en met de afmetingen: Formaat Pasfoto (35 mm x 45 mm) - Lengte van het gezicht (van kin tot kruin): tussen 31mm en 36mm. http://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/user_upload/nl/kaarten/eid/documentatie/2016_Matrice_NL.pdf

De E-id kost 20 euro.

 

Identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar

Ieder kind jonger dan 12 jaar krijgt bij de eerste inschrijving in de bevolkingsregisters een identiteitsbewijs (zonder foto) dat enkel in België geldig is. Voor reizen naar het buitenland kan je gebruik maken van de kids-ID, geldig voor drie jaar vanaf de datum van afgifte.

De aanvraag wordt ondertekend door moeder/vader of de wettelijke vertegenwoordiger.
Bij de aanvraag moet het kind aanwezig zijn.

De kids-ID vervangt het witte kaartje dat u vroeger in het gemeentehuis kon krijgen als u met uw kind naar het  buitenland ging. Het wordt enkel uitgereikt aan kinderen met de Belgische nationaliteit. 
 
Het is een officieel elektronisch identiteitsdocument voor 'Belgische' kinderen  jonger dan 12 jaar. Het bevat, zowel zichtbaar op de kaart als binnenin de elektronische chip, alle identiteitsgegevens van uw kind én zijn of haar foto. Ook de naam van de ouders staat erop.
 
De kids-ID combineert verschillende functies:

  1. Ze dient als officieel reisdocument waarmee uw kinderen in Europa kunnen reizen en in
          sommige landen daarbuiten. In die functie vervangt ze het bewijs van identiteit dat
          daarvoor gebruikt werd (witte kaartje).
  2. De kids-ID is ook een bescherming als uw kind in een noodsituatie verkeert. Wie uw kind
          in nood aantreft, kan 24 op 7 bellen naar +32 (0)78 150 350, het nummer dat op de
          kaart vermeld staat. De centrale telefoneert meteen het eerste nummer dat u opgaf.
          Geen antwoord? Dan wordt het tweede nummer gebeld, dan het derde, enzovoort.
          De lijst met telefoonnummers dient u na het verkrijgen van de kids-ID samen te
          stellen via internet op http://www.halloouders.be/ of via telefoon +32 (0)78 150 350.
  3. Dankzij de gegevens op de chip kan de kaart ook op het internet gebruikt worden, om
          veiliger te chatten of om onlinediensten te gebruiken waarvoor een identiteitsbewijs nodig is.

 

Procedure:

Kom langs bij de dienst bevolking samen met uw kind. Breng één recente pasfoto mee van het kind, in kleur, met een lichte achtergrond en met afmetingen: Formaat Pasfoto (35 mm x 45 mm) - Lengte van het gezicht (van kin tot kruin): tussen 31mm en 36mm. http://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/user_upload/nl/kaarten/eid/documentatie/2016_Matrice_NL.pdf .

De aanvraagprocedure duurt ongeveer 3-4 weken.
Kom dus tijdig langs als je van plan bent op reis te gaan naar het buitenland.

De kids –ID kost 7 euro. 

Heb je nog vragen, raadpleeg dan volgende site:
http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/kids-id/ 

of bel de dienst bevolking op 055 23 27 86
Mailen kan naar : bbadie@ronse.be

 

Wat te doen bij verlies of diefstal?

Een verlies of diefstal van je identiteitskaart moet onmiddellijk worden gemeld:

  • voor verlies: bij de bevolkingsdienst (055/23 27 86)
  • voor diefstal: bij de politie (055/33 70 33)

Buiten de diensturen is de helpdesk van Binnenlandse Zaken 24 uur op 24 uur bereikbaar via
het nummer 00800/21 23 21 23

Teruggevonden?

Vind je je eID binnen de 7 dagen terug, meld dit onmiddellijk aan de dienst bevolking of via DocStop. Dan kan je eID nog gereactiveerd worden. Na 7 dagen worden de certificaten onherroepelijk ingetrokken en moet je een nieuwe identeitskaart aanvragen.

Dienst Burgerzaken
Stadhuis - gelijkvloers
Grote Markt 12, 9600 Ronse
T : 055/232 786
F : 055/232 790
E : bbadie@ronse.be

 

Laatste update 30 jun 2017

Burgerzaken

Katrien Fourneau

Grote Markt 12
9600 Ronse

T: 055/232 787
F: 055/232 790
E: bevolking@ronse.be

 

Openingsuren Burgerzaken

Klik hier voor de openingsuren

 

Online aanvragen van documenten

Vraag online uittreksels of afschriften aan van documenten bij de dienst bevolking en burgelijke stand. 

 

Uittreksel strafregister

Vraag via dit webformulier online een uittreksel aan uit het strafregister ("getuigschrift van goed gedrag en zeden")

 

Download