Binnenkort meer plaats op stadsbussen

Goed nieuws voor alle gebruikers van het openbaar vervoer in Ronse: in nauw overleg met het stadsbestuur levert De Lijn extra inspanningen om vanaf 1 november 2014 de capaciteit op de bussen te vergroten, een groter gebied te bedienen en een betere treinaansluiting te realiseren. De stadsbusjes die Ronse vandaag doorkruisen hebben elk slechts 20 zit- en staanplaatsen. Te weinig, en dus krijgt het Ronsische stadsnet vanaf zaterdag 1 november 2014 twee gloednieuwe Citybussen, elk goed voor 70 zit- en staanplaatsen. Zo kunnen de stadsbussen maar liefst 3,5 keer meer reizigers vervoeren. Een grote opsteker!

Vlot naar wijk Floréal en sportzone

De lancering van de nieuwe Citybussen is niet de enige positieve verandering die het stadsnet ondergaat. Zo zal lijn 74 voortaan wijk Floréal bedienen. Dat doet ze via de N60, Engelsenlaan, Doorniksesteenweg, Viermaartlaan en Oudstrijderlaan om zo het station te bereiken. Lijn 74 krijgt er bovendien twee haltes bij, waardoor u ook met de bus de sportzone en Ambachtelijke Zone Pontstraat vlotter kunt bereiken. De nieuwe haltes vindt u op de Doorniksesteenweg: eentje ter hoogte van het kruispunt met de Pontstraat en eentje vlak voor de rotonde aan het kruispunt met de Oude Leuzesesteenweg.

Lijn 73 rijdt via Koningin Astridplein

Door haar trajectwijziging zal lijn 74 niet langer in de Frederic Bruneellaan en Léopold Sturbautstraat passeren. Dat betekent dat ze de haltes Vanhovestraat, Sturbautstraat en Koningin Astridplein vanaf 1 november niet meer aandoet. Lijn 73 neemt de haltes Vanhovestraat en Koningin Astridplein op in haar licht gewijzigde reisroute.
Voortaan zal lijn 73 komende van de Hoogstraat de Frédéric Bruneellaan inrijden in plaats van de Fostierlaan. Van daaruit rijdt ze over het Koningin Astridplein de Gomar Vandewielelaan in, om via de Viermaartlaan en Oudstrijderslaan het station te bereiken. Door de halte Vanhovestraat met enkele meters te verplaatsen, kan lijn 73 ook die halte bedienen.

Eindelijk treinaansluiting

De grotere capaciteit van de bussen maakt dan weer de extra spitsritten op schooldagen overbodig. Ze vangt ook de frequentieverlaging van 35 naar 40 minuten op. Sommige delen van de reistrajecten overlappen elkaar echter, waardoor reizigers op die trajecten om de 20 minuten een bus kunnen nemen. Dat is onder meer het geval tussen het station en de Grote Markt. Bovendien maakt de veranderde frequentie om de twee uur een treinaansluiting mogelijk.

Belbus

Belbusgebruikers hoeven zich geen zorgen te maken, ze kunnen een beroep blijven doen op hun vertrouwde haltes, ook halte Sporthal. Er is maar één halte die verdwijnt, omdat lijn 74 voortaan de wijk Floréal bedient: belbushalte Wijk Floréal. De haltes Rode Mutslaan (300 meter verder) en Floréal (350 meter verder) zijn goede alternatieven. Zowel de belbus als lijn 74 bedienen die haltes.
De Lijn en het stadsbestuur hopen de huidige gebruikers van  het openbaar vervoer met deze ingrepen te verblijden en nieuwe busreizigers aan te trekken. Want hoe meer gebruikers, hoe groter het duurzame effect van het openbaar vervoer en hoe kleiner de stress en drukte op de wegen.

 

Laatste update 30 sep 2014

Mobiliteit & Duurzaamheid

Nele Defoer

Stadhuis
Grote Markt 12
9600 Ronse

T: 055/232 776
E: duurzaamheid@ronse.be
E: mobiliteit@ronse.be


 

 

Meldpunt wegen

Weg moet hersteld? 

Via de website
www.meldpuntwegen.be kan
je gebreken aan de
weginfrastructuur melden.

Lees meer...