Openbaar vervoer

In de stad Ronse zorgen De Lijn, TEC en NMBS voor het aanbod van het openbaar vervoer.

De Lijn

Meer informatie betreffende de dienstregelingen, aansluitingen op de treinverbindingen kan je vinden op de website van De Lijn. Je kan er de route plannen van, naar en in Ronse. Je vindt er ook informatie over de buslijnen van De Lijn in Ronse.

www.delijn.be/ronse

 De Lijn

Mobiele lijnwinkel in Ronse

Iedereen die vragen heeft over de dienstregeling van De Lijn, een abonnement wil aanvragen of verlengen, biljetten en Lijnkaarten wil kopen of info over De Lijn wil krijgen, kan terecht in de mobiele Lijnwinkel tijdens de woensdagmarkt. De mobiele lijnwinkel staat opgesteld voor het stadhuis en is open van 8.30 tot 12.30 u. op volgende dagen :

Data mobiele Lijnwinkel Ronse 

  • woensdag 15 november 2017
  • woensdag 29 november 2017

 

Meer info over mobiele lijnwinkels vind je hier.

Busregeling Ronse

Lijn  Omschrijving 
21
22
23
24
25
61
62
62s
63
68
Zottegem – Erwetegem – Ronse
Zottegem – Erwetegem – Flobecq (Vloesberg) – Ronse
Zottegem – Michelbeke – Ronse
Zottegem – Michelbeke – Flobecq (Vloesberg) – Ronse
Zottegem – Erwtegem – Sint-Maria-Oudenhove – Ronse
Oudenaarde – Schorisse – Ronse
Oudenaarde – Nukerke – Ronse
Oudenaarde – Ronse (sneldienst/direct)
Oudenaarde – Etikhove – Ronse
Ronse – Avelgem

Naast de gewone busregeling naar de andere steden heb je de stadslijnen.

Stadslijnen Ronse

Lijn   

Omschrijving 

71
72
73
74

Ronse Station – Scheldekouter – Stookt
Ronse Station – Germinal – Europawijk 
Ronse Station – Grote Markt – Hogerlucht 
Ronse Station – Grote Markt – Shopping Plaza (Snoecklaan)

Overzichtsplan stadslijnen

Voor meer info over de rijtijden en stopplaatsen kan je terecht op de routeplanner van De Lijn.

 

Abonnementen 

Voor meer informatie over de verschillende abonnementen van De Lijn, kan je terecht op de website van De Lijn. Klik hier voor meer informatie.

 

Belbus

Wil je een rit met de belbus reserveren? Dan moet je minstens 2 uur vooraf contact opnemen met de belbuscentrale. Bij een reservatie heeft de belbustelefonist volgende gegevens nodig:
-     naam of klantnummer;
-     de dag en het gewenste uur van vertrek;
-     de naam van de gemeente en de op- en afstaphalte;
-     of je wilt overstappen op de trein.
Je kan maximaal 2 weken vooraf een rit reserveren. 

Belbusgebieden 
-     Belbus 460 Vlaamse Ardennen
-     Belbus 470 Kluisbergen - Ronse

 Belbus

Belbuscentrale

T: 09/211 91 91
T: 09/211 91 93 (alleen om een rit voor een rolstoelgebruiker te reserveren)

De belbuscentrale in Oost-Vlaanderen is bereikbaar:
     op weekdagen van 6 tot 20 uur
     op zaterdag van 7 tot 21 uur
     op zon- en feestdagen van 7 tot 13.30 uur
Alleen doven, slechthorenden en mensen met een spraakgebrek kunnen reserveren via
fax (09/211 91 90) of e-mail (belbus.ovl@delijn.be). Er moet aan de belbuscentrale éénmalig een attest worden bezorgd waarin een arts bevestigt dat ze aan deze voorwaarden voldoen. 

 

Nieuwe MOBIB-kaarten voor 65-plussers 

De nieuwe MOBIB-kaart van De Lijn is een contactloze elektronische kaart met foto die 5 jaar geldig blijft. Deze kaart vervangt het huidige gratis abonnement voor 65-plussers. Op de MOBIB-kaart kunnen in de toekomst verschillende soorten vervoerbewijzen en diensten opgeladen worden, ook van andere aanbieders.
Hoe aanvragen?
De 65+’ers krijgen een brief van De Lijn met de vraag of ze een MOBIB-kaart wensen. In die brief staat ook hoe ze de kaartkunnen aanvragen en wat de voordelen zijn. De 65+’ers blijven gratis reizen, maar De Lijn vraagt wel een administratiekost van 5 euro voor de aanmaak en de verzending van de MOBIB-kaart. Zodra de 5 euro betaald is, valt de MOBIB-kaart maximaal vier weken later in hun brievenbus, samen met een gebruiksaanwijzing. Niet alle 65+’ers worden gelijktijdig aangeschreven. Dat gebeurt verspreid over verschillende maanden en op basis van hun verjaardag. 65+’ers die nog geen brief ontvangen hebben, maar waarvan de Omnipas (papieren abonnement) wel al vervallen is, mogen die Omnipas blijven gebruiken tot nader bericht.

Eenvoudig gebruik
Het gebruik van de MOBIB-kaart is eenvoudig. Bij elke op- of overstap moet de 65+’er registreren. Het volstaat om de MOBIB-kaart kort voor de blauwe cirkel onderaan de MOBIB-ontwaarder te houden. Zodra de ontwaarder de kaart herkent, verschijnt er een groen vinkje op het scherm. De reiziger mag dan doorlopen. Bij het afstappen verandert er niets en hoeft de 65+’er dus niets te doen. Het zal even duren voor alle voertuigen van De Lijn uitgerust zijn met nieuwe MOBIB-ontwaarders. Als er nog geen MOBIB-ontwaarders aanwezig zijn op het voertuig waar de 65+’er opstapt, wordt de MOBIB-kaart van De Lijn aan de chauffeur getoond, of aan een lijncontroleur als die dat vraagt.

Waar geldig?
Dankzij een initiatief van de Vlaamse Overheid, kunnen 65+’ers die gedomicilieerd zijn in het Vlaams Gewest gratis en onbeperkt reizen met alle bussen en trams van De Lijn. De MIVB (Brussel) en de TEC (Wallonië) zijn gestopt met het gratis vervoer van 65+’ers. Ze kunnen nog wel een voordelig jaarabonnement kopen bij de MIVB en de TEC. Hebt u een Omnio- of leefloonstatuut? Dan blijft een jaarabonnement bij de MIVB en de TEC gratis. U vindt alle info op www.mivb.be of www.infotec.be
Hebt u nog vragen? Bel dan 070 220 200 (€ 0,30/min) of surf naar www.delijn.be

 

Wijzigingen stadsnet sinds 1 november 2014 

In nauw overleg met het stadsbestuur heeft De Lijn extra inspanningen geleverd om sinds 1 november 2014 de capaciteit op de bussen te vergroten, een groter gebied te bedienen en een betere treinaansluiting te realiseren.
De stadsbusjes die Ronse in het verleden doorkruisten hadden elk slechts 20 zit- en staanplaatsen. Te weinig, en dus kreeg het Ronsische stadsnet sinds 1 november 2014 twee gloednieuwe Citybussen, elk goed voor 70 zit- en staanplaatsen. Zo kunnen de stadsbussen maar liefst 3,5 keer meer reizigers vervoeren. Een grote opsteker!

Vlot naar wijk Floréal en sportzone
De lancering van de nieuwe Citybussen is niet de enige positieve verandering die het stadsnet heeft ondergaan. Zo bedient lijn 74 voortaan wijk Floréal. Dat doet ze via de N60, Engelsenlaan, Doorniksesteenweg, Viermaartlaan en Oudstrijderlaan om zo het station te bereiken. Lijn 74 krijgt er bovendien twee haltes bij, waardoor u ook met de bus de sportzone en Ambachtelijke Zone Pontstraat vlotter kunt bereiken. De nieuwe haltes vindt u op de Doorniksesteenweg: eentje ter hoogte van het kruispunt met de Pontstraat en eentje vlak voor de rotonde aan het kruispunt met de Oude Leuzesesteenweg.

Lijn 73 rijdt via Koningin Astridplein
Door haar trajectwijziging passeert lijn 74 niet langer in de Frederic Bruneellaan en Léopold Sturbautstraat. Dat betekent dat ze de haltes Vanhovestraat, Sturbautstraat en Koningin Astridplein sinds 1 november 2014 niet meer aandoet. Lijn 73 neemt de haltes Vanhovestraat en Koningin Astridplein op in haar licht gewijzigde reisroute.
Voortaan zal lijn 73 komende van de Hoogstraat de Frédéric Bruneellaan inrijden in plaats van de Fostierlaan. Van daaruit rijdt ze over het Koningin Astridplein de Gomar Vandewielelaan in, om via de Viermaartlaan en Oudstrijderslaan het station te bereiken. Door de halte Vanhovestraat met enkele meters te verplaatsen, kan lijn 73 ook die halte bedienen.

Eindelijk treinaansluiting
De grotere capaciteit van de bussen maakt dan weer de extra spitsritten op schooldagen overbodig. Ze vangt ook de frequentieverlaging van 35 naar 40 minuten op. Sommige delen van de reistrajecten overlappen elkaar echter, waardoor reizigers op die trajecten om de 20 minuten een bus kunnen nemen. Dat is onder meer het geval tussen het station en de Grote Markt. Bovendien maakt de veranderde frequentie om de twee uur een treinaansluiting mogelijk.

Belbus
Belbusgebruikers hoeven zich geen zorgen te maken, ze kunnen een beroep blijven doen op hun vertrouwde haltes, ook halte Sporthal. Enkel de belbushalte Wijk Floréal is verdwenen omdat lijn 74 voortaan de wijk Floréal bedient: belbushalte Wijk Floréal. De haltes Rode Mutslaan (300 meter verder) en Floréal (350 meter verder) zijn goede alternatieven. Zowel de belbus als lijn 74 bedienen die haltes.
De Lijn en het stadsbestuur hopen de huidige gebruikers van  het openbaar vervoer met deze ingrepen te verblijden en nieuwe busreizigers aan te trekken. Want hoe meer gebruikers, hoe groter het duurzame effect van het openbaar vervoer en hoe kleiner de stress en drukte op de wegen.

Een brochure met een overzicht van deze wijzigingen is verkrijgbaar aan het onthaal van het stadhuis of kan u hier downloaden.

 

Korting bij gebruik De Lijn wijzigt vanaf 1 mei 2015

Stopzetting tussenkomst op abonnementen

Inwoners van Ronse konden de voorbije jaren dankzij het stadsbestuur een abonnement met korting aankopen. Vanaf 1 mei 2015 komt het stadsbestuur niet meer tussen in de aankoop van een abonnement. Dit betekent dat je niet meer kan genieten van de stadskorting bij een abonnement dat aanvangt op 1 mei of later. Reis je vaak met de bus? Dan is een abonnement echter nog steeds de voordeligste manier om je te verplaatsen! Zo kost voor een jaar een Buzzy Pazz (tem 24 jaar) € 0,53/dag en een Omnipas (25-64 jaar) € 0,81/dag. Meer info over verschillende abonnementen en hoe je die kan aanvragen kan je terugvinden op www.delijn.be -> vervoerbewijzen -> abonnementen.

Nieuw: tussenkomst op Lijnkaarten
Vanaf 1 mei kunnen inwoners in de externe voorverkooppunten van De Lijn in Ronse een Lijnkaart voor € 10 in plaats van € 14 aankopen. Zo betaal je slechts € 1 per rit! Deze gemeentekaart kan je enkel gebruiken voor verplaatsingen die zich beperken tot het grondgebied van Ronse. Met de ontwaarding voor 1 rit kan maximaal 1 uur gereisd worden. Stap je op of af buiten Ronse, dan geldt dit voordeeltarief niet. Voor die ritten dien je over een ander vervoerbewijs, voorbeeld een normale Lijnkaart, te beschikken.

Raadpleeg de lijst van voorverkooppunten op www.delijn.be → vervoerbewijzen → verkooppunten.
Meer weten? Surf naar www.delijn.be of bel De LijnInfo op 070 220 200 (€ 0,30/min).

 

TEC

Wijzigingen bussen TEC lijn 87 en 97

Vanaf maandag 15 april 2013 wijzigen de lijnen 87 en 97 van de busmaatschappij TEC in het kader van besparingsmaatregelen. Vanaf 15 april rijden de bussen op de lijnen 87 en 97 niet meer op zondag. Meer info op het telefoonnummer 065/38 88 15, per e-mail op info.hainaut@tec-wl.be of  op  www.infotec.be.

Meer informatie betreffende de dienstregelingen, aansluitingen op de treinverbindingen kan je vinden op de website van TEC. Je kan er de route plannen van, naar en in Ronse. Je vindt er ook informatie over de buslijnen van TEC in Ronse.

Meer informatie over types vervoerbewijzen vind je hier

 TEC

NMBS

NMBS

Via de website ‘Railtime’ kan je de werkelijke vertrek- en aankomsttijden van alle treinen die op het Belgische spoorwegnet rijden opzoeken. Je kan de vertrek- of aankomsttijden voor één bepaald station opvragen of je kan deze gegevens voor één trein opvragen. Bij incidenten wordt meer specifieke informatie gegeven aan de reiziger over het incident en worden indien mogelijk alternatieven voorgesteld.

Klik hier om je trein in 'real time' te volgen. 

Openingsuren (vanaf 2 oktober 2017):
Station Ronse, W. Churchillplein 6 – 9600 Ronse

Van maandag tot vrijdag: van 6.00 u. tot 13.15u.

Zaterdag, zondag en feestdagen: gesloten

Voor informatie over het treinaanbod of de aankoop van treintickets kunnen reizigers 7 dagen op 7 (van 7.00u. tot 21.30u.) terecht bij de klantendienst van de NMBS op tel. 02/528 28 28, op de website (www.nmbs.be) of via Twitter en Facebook (van 6.00u. tot 22.00u.)
Aan het station zijn aansluitingen met bussen van De Lijn en TEC.

Key Card

De Key Card is de beste formule voor je verplaatsingen over korte afstanden (tot ongeveer 15 km). De Key Card is een jaar overal in België geldig en bovendien is ze niet op naam. Je kan dus vrienden meenemen of je Key Card aan hen uitlenen. De Key Card is in alle stations te koop. In elk station vind je een lijst met de stations en stopplaatsen tot waar je mag sporen met je Key Card.

Meer informatie over andere types vervoerbewijzen vind je hier.

Laatste update 31 okt 2017

Onthaal

Stadhuis - gelijkvloers
Grote Markt 12
9600 Ronse

T: 055/232 711
E: info@ronse.be

 

Mobiliteit & Duurzaamheid

Nele Defoer

Stadhuis
Grote Markt 12
9600 Ronse

T: 055/232 776
E: duurzaamheid@ronse.be
E: mobiliteit@ronse.be


 

 

Ronse Winterlicht


ONTDEK HET PROGRAMMA

 

Meldpunt wegen

Weg moet hersteld? 

Via de website
www.meldpuntwegen.be kan
je gebreken aan de
weginfrastructuur melden.

Lees meer...