Strooiplan Ronse

Bij sneeuwval of ijzel zet de stad Ronse heel wat middelen, materiaal en personeel in om de wegen sneeuwvrij en verkeersveilig te maken.

Dit kan natuurlijk niet in alle straten tegelijkertijd. Zo wordt prioriteit gegeven aan drukke invalswegen, scholen, ziekenhuizen etc. Het strooien van straten gebeurt dan ook volgens een vooraf vastgelegd strooiplan. Daarnaast probeert de stad met speciaal materiaal ook aandacht te schenken aan de fietspaden en de voetpaden in de centrumstraten.  

De stad Ronse heeft op haar grondgebied meer dan 175 km wegen die moeten onderhouden worden. Je begrijpt dat deze bij sneeuwval onmogelijk allemaal op hetzelfde moment kunnen gestrooid worden. Uiteraard heeft iedereen graag dat (eerst) zijn straat aangepakt wordt. Toch strooien de stadsdiensten niet zomaar. Er wordt een strikt strooiplan gehanteerd.

Strooien in fasen 

Alle straten werden ingedeeld in vijf categorieën : van Fase 1 tot Fase 5. Eerst worden alle wegen van Fase 1 gestrooid. Dit zijn de invalswegen, de weg van en naar de kliniek, de belangrijkste centrumstraten, de omgeving van scholen enz. Deze straten krijgen de absolute prioriteit. Pas daarna worden de straten in Fase 2 aangepakt. Hierna wordt gekeken of de wegen uit Fase 1 niet opnieuw moeten aangepakt worden. Pas dan wordt Fase 3 gestrooid enz. Er wordt dus pas begonnen aan een volgende fase als de voorgaande voldoende berijdbaar is. Op deze manier komen uiteindelijk alle straten aan bod. Daarnaast staat ook het Gewest in voor het strooien van een aantal grote invalswegen.

De straten in Fase 1 hebben een totale lengte van 30 km. Het duurt dus sowieso even voor deze allemaal gestrooid zijn. Toch wordt aan deze fase desnoods dag en nacht gewerkt. Fase 2 tot 4 telt 70 km wegen. Fase 5 tenslotte telt nog 75 km wegen. Dit zijn vaak de (kleinere) buitenwegen waarvan een deel zelfs niet bereikbaar is met de grote strooiwagens. Meestal slagen de stadsdiensten er in om te strooien binnen de 24 uur. Wanneer er toch specifieke problemen zijn dan worden (op werkdagen) zelfs de mensen van de groendienst ingezet om manueel te strooien. Tijdens de nacht en in het weekend beperkt het strooien zich tot fase 1 en 2. Fase 3, 4 en 5 worden enkel gedaan tijdens werkdagen en binnen de normale werkuren.

Materiaal

Naast het strooien van de wegen zorgen de technische diensten ook voor het sneeuwvrij maken van de voetpaden langs de openbare gebouwen. Voor het bestrijden van de sneeuw beschikken de technische diensten over twee grote zoutstrooiers waarvan er één vooraan met een sneeuwruimer is uitgerust. Daarnaast is er ook een afzonderlijke sneeuwruimer en een kleine strooier op de tuinbouwtractor. Deze laatste kan ook gebruikt worden voor het strooien van fietspaden.

De stad Ronse heeft voor het opslaan van zout 2 eigen silo's die samen ongeveer 70 ton zout bevatten. Daarnaast heeft de stad Ronse een contract met een firma die instaat voor het aanvullen van de stock. In bijzondere omstandigheden halen de technische diensten desnoods zelf extra zout af. De voorbije winter was Ronse één van de weinige steden die dan ook nooit zonder zoutvoorraad gezeten heeft. Als je weet dat de voorbije winter bijna 450 ton zout gestrooid werd, was dit geen vanzelfsprekendheid. Uiteraard vraagt het strooien ook heel veel inspanningen van de werklui. Er zijn dag en nacht 2 mensen stand-by die ook tijdens de nacht binnen de 20 minuten kunnen uitrukken. Indien nodig kunnen 4 tot 10 man oproepen worden om te strooien. Overdag maar ook 's nachts.

Wanneer strooien niet helpt...

Wat veel mensen vaak vergeten is dat strooien ook weinig zin heeft op wegen waar weinig gereden wordt. Het zout kan dan niet z'n werk doen. Bovendien is het zo dat bij lage temperaturen het zout minder goed werkt. Vanaf -7° heeft zout bijna geen werking meer.

Laatste update 03 jan 2017

Technische dienst

Martine Vanden Hole

Stadhuis - gelijkvloers
Grote Markt 12
9600 Ronse

T: 055 23 27 58
F: 055 23 27 57
E: td@ronse.be